آرمان اندیشه

آن کس که بداند و بخواهد که بداند

خود را به بلندای سعادت برساند

 

آن کس که بداند و بداند که بداند

اسب شرف از گنبد گردون بجهاند

 

آن کس که بداند و نداند که بداند

با کوزه ی آب است ولی تشنه بماند

 

آن کس که نداند و بداند که نداند

لنگان خرک خويش به مقصد برساند

 

آن کس که نداند و بخواهد که بداند

جان و تن خود را ز جهالت برهاند

 

آن کس که نداند و نداند که نداند

در جهل مرکب ابدالدهر بماند

 

آن کس که نداند و نخواهد که بداند

 حيف است چنين جانوری زنده بماند!!!

 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 4 آبان 1395برچسب:, :: 19:32 :: توسط : متفکر

امروزه میزان گرایش به مطالعه، از شاخص‌های مهم توسعه به شمار می‌رود. بررسی‌ها نشان می‌دهد مطالعه و کتاب خوانی در ایران وضعیت مطلوبی ندارد و عمدتاً مردم ایران از خرید و یا مطالعه کتاب گریزانند و اقدامات لازم و جدی جهت ترویج و اشاعه فرهنگ مطالعه صورت نگرفته است.

v    عوامل مهم و تأثیرگذار در ترویج فرهنگ کتابخوانی

  • نقش خانواده در ترویج فرهنگ کتابخوانی:

 روش تربیتی و آموزشی و نگرش والدین دررابطه با مطالعه و کتابخوانی، و سطح اقتصادی و پایگاه اجتماعی خانواده، نقش به سزایی در عادت به کتابخوانی دارد.

  • نقش مدارس و نظام آموزش و پرورش:

 دشوارترین وظیفه در اشاعه کتابخوانی درهر جامعه‌ای بر عهده مدارس و نظام آموزش و پرورش آن جامعه است.

اگر دانش ­آموز در مدرسه با کتاب آشنا شده و لذت مطالعه و افزایش معلومات عمومی را درک کند؛ از همان ابتدای شکل گیری شخصیت شان با مطالعه خو می­ گیرند.

  • نقش رسانه ­های گروهی:

نقش رسانه­ های گروهی می ­توانند از طریق ایجاد احساس نیاز به مطالعه کتاب در جامعه مخاطب، آنان را از سردرگمی در تشخیص نیازهای خود بیرون آورند و فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهند.

  • نقش کتابداران و کتابخانهها:

 کتابداران کتابخانه‌ها، از عوامل مؤثر در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به شمار می‌روند. کتابداران، بیش تر با افرادی سر وکار دارند که خود این افراد، عادت به مطالعه داشته و کتابخوان هستند، پس باید بتوانند با در اختیار قرار دادن منابع لازم، نیازهای این قشر را برآورده کنند.

  • ·        نقش دولت و نهادهای ذیربط:

 توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، یک عزم همگانی را می‌طلبد ولی سهم دولت نیز بسیار مهم است.

  • نقش گروه‌های مرجع:

چون نویسندگان، علماء، صاحب نظران و تمام کسانی که می‌توانند نقش هدایت جمعی را در جامعه در زمینه مطالعه بر عهده بگیرند.

  • نقش ناشران وکتاب فروشی‌ها:

 میزان توجه ناشران به تمایلات و نیازهای خوانندگان، استانداردهای چاپ و نشر و هم چنین گسترش قلمرو نمایش و توزیع کتاب توسط کتاب فروشی‌ها از جمله عوامل اثرگذاری در گرایش مردم به سمت مطالعه می‌باشد.

v    علل بی ­علاقگی افراد به کتاب و کتاب­خوانی

Û     بی سوادی و کم سوادی افراد

Û      نارسایی نظام آموزشی

Û      بی توجهی دولت و رسانه‌های گروهی به امر مطالعه

Û      ناکافی بودن کتابخانه‌های مجهز و کتابداران متخصص

Û      گرانی کتاب و مشکلات اقتصادی

Û      تعدد مشاغل و محدودیت ساعات فراغت افراد

Û      بی‌توجهی ناشران و مؤلفان به نیازهای مختلف مخاطبان در تهیه و تولید کتاب

 

v    علل پایین بودن آمار کتاب خوانی در جامعه ما از نگاه کارشناسان

1- محدود بودن کتابخانه‌های محلی و کامل نبودن موضوعات کتاب‌های مراکز تحصیلی و هم‌چنین گران بودن کتاب از دلایل نبود گرایش به مطالعه عنوان شده است.

2- نبود هماهنگی میان نهادهای مسئول فرهنگی مانند وزارتخانه ­های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و نهاد کتابخانه ­های عمومی برای رفع مشکل کتابخوانی.

3 کتابخانه‌های عمومی به دلیل کمبودهایی که دارند، در روند ترویج مطالعه، کارایی لازم را ندارند.

4- فضای حاکم بر ممیزی، ... با شکلی که امروز دارد، نه دوست و نه دشمن نمی‌تواند با آن کار کند. کتاب های بی‌رگ و بی‌بو خیلی ساده مجوز می‌گیرند و کتاب هایی که حرفی طرح می‌کنند، خیلی سخت‌تر از غربال ممیزی رد می‌شوند.

5- انحصار تبلیغات؛ تبلیغات گزینشی برخی کتب باعث شده است به بسیاری از آثار جذاب و مهم ادبیات ایران توجهی نشود و آثاری که شاید در حد متوسط هستند با تیراژ بالا منتشر شوند.

6- تأثیر فضای مجازی بر کتابخوانی: عصر دیجیتال، شبکه‌های تعاملی و شبکه‌های ارتباطی موبایلی هر چقدر بر سادگی و راحتی ارتباطات تأثیر گذاشته به همان اندازه نیز بر سطحی شدن مطالعات اثرگذار بوده است به‌گونه‌ای که امروز شبکه‌های اجتماعی را یکی از بزرگ‌ترین آفات بر مطالعه و سطح سواد اجتماعی می‌دانند .

v    کتاب و کتابخوانی با نگاهی به آمار

 براساس آمار‌های ارائه شده، سرانه‌ی مطالعه در کشور ما بین ۲ تا ۱۵ دقیقه در شبانه روز متغیر است.

 سرانه‌ی مطالعه‌ی انگلیسی‌ها ۵۵ دقیقه و ژاپنی‌ها ۹۰ دقیقه است. انگلیسی‌ها پس از ژاپنی‌ها بالاترین سرانه‌ی مطالعه در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. حتی برخی از مردم این کشور دوست دارند در روز دو روزنامه مختلف را بخوانند.

 انگلیس کتاب‌خوان‌ترین کشور اروپا لقب گرفته است. انگلیسی ها پس از ژاپن بالاترین سرانه مطالعه در جهان را به خود اختصاص داده اند حتی اگر کتاب نخوانند اما یک فرهنگ شده که کتاب های جدید چاپ شده را بخرند و در قفسه های کتابخانه خود بگذارند.

 کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس کم ترین میزان مطالعه را در میان مردم جهان به خود اختصاص داده اند.

 از هر۱۰ کانادایی درطول سال؛ ۹ نفر یک کتاب می‌خوانند و یک نفر دیگر هم درطول سال به طور متوسط ۱۷ جلد کتاب می‌خواند. مطالعه کتاب و نشریه برای ۸۵ درصد کانادایی‌ها امری حیاتی و واجب است.

 هندی ها توانسته اند بیش ترین زمان سرانه مطالعه در طول روز را با یک ساعت و پنجاه و دو دقیقه به نام خود ثبت کنند.

 هندی‌ها با 10 ساعت و 42 دقیقه مطالعه در هفته، رتبه نخست مطالعه در جهان را در اختیار دارند.

 آمار سرانه مطالعه در ایران که به صورت تقریبی ارائه شده نشان می دهد سرانه مطالعه روزانه(کتاب، روزنامه و...) از ۲ دقیقه تا ۷۶ دقیقه متغیر است اما عدد 12 دقیقه دارای بیش ترین فراوانی در میان آمارهای مطرح شده، می باشد.

 کشورهایی که بیش از هفت ساعت در هفته مطالعه می ­کنند شامل هند؛ تایلند؛ چین؛ فیلیپین.

 بر اساس آمار سال 91 بیش‌ترین میزان مطالعه در بین استان‌ها با 93 دقیقه و 54 ثانیه به استان تهران و پایین‌ترین آن برای استان چهارمحال و بختیاری با 48 دقیقه و 59 ثانیه اعلام شد.

v    نتیجه ­گیری

امروزه افراد به دلیل حضور در شبکه ­های اجتماعی و فضای مجازی بیش ازهر زمان دیگری خود را بی نیاز از مطالعه می­ بینند. حالا هر قدر هم در آمارها خودمان را خوب جلوه دهیم و آمارهای پر و پیمانی ارائه کنیم، صنعت نشر و تیراژ کتاب­ها خبر از سردرون می دهد. درونِ جامعه ­ای که قرار است توسعه پیدا کند و آگاهی مردم و افزایش سواد فرهنگی در این موضوع بسیار مؤثر است.

برای رفع موانع و ایجاد زمینه و بستر لازم جهت ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه، نهادهای مختلفی چون، خانواده، مدارس و نظام آموزشی، کتابداران و کتابخانه‌ها، دولت؛ رسانه‌های گروهی؛ ناشران و کتاب فروشی‌ها، باید با رفع مشکلات موجود، هم سو و هم هدف، به سمت و سوی مشخصی حرکت کنند.

یکی از بهترین راه های افزایش اطلاعات عمومی؛ مطالعه کتاب می باشدکه این امر زمینه ساز گام های بعدی برای رفع نیاز می باشد وبه گونه مطلوب آن ها رابه قله پیشرفت در همه زمینه های مادی و معنوی می رساند. اگر بتوانیم مردم را به هر ترتیب که می شود با کتاب وکتابخوانی تشویق وترغیب کنیم توانسته ایم گامی مثبت در جهت پیشرفت جامعه برداریم. نکته دیگر رسالت اطلاع‌رسانی در تبیین فرهنگ کتاب‌خوانی است، تمام مشکلات جوامع مختلف از ضعف فرهنگی ریشه می‌گیرد و برای التیام زخم فرهنگی بهترین مرهم؛ مطالعه است.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 30 مهر 1395برچسب:, :: 20:3 :: توسط : متفکر

طی قرارداد منعقده در تاریخ 22/09/1394 مابین انتشارات نظری به مدیر مسئولی جناب آقای جعفر حاجی کریم نظری و رضا تقی آبادی نویسنده و مؤلف آثاری چون:

  • قانون اساسی و منشور مدیریت حکومت علوی
  • نسیم بیداری
  • نفوذ
  • نقطه عطف
  • دوره چهار جلدی مجموعه استراتژی اندیشکده های پنتاگونی و سناریوهای براندازی

قرارداد چاپ و نشر هفت/7 عنوان کتاب به این انتشارات واگذار که مقرر گردید در نوبت چاپ و نشر قرار گیرد. این آثار عبارتند از:

  • در امتداد خورشید
  • انقلاب بدون مرز
  • خاورمیانه اسلام [استراتژی ایران در خاورمیانه]
  • طلایه داران بیداری اسلامی
  • دکترین انقلاب اسلامی
  • طلیعه بیداری [انقلاب اسلامی در ایران؛ سرآغاز بیداری اسلامی در جهان]
  • دوره سه جلدی اتحاد جماهیر اسلامی

لازم به توضیح است این آثار مربوط به سال های قبل بوده که در زمینه انقلاب اسلامی و هم چنین موضوع بیداری اسلامی می باشد.

شایان ذکر است تألیفات و آثار این نویسنده بالغ بر بیست/20 جلد می باشد و این آثار به جزء مقالات عمومی نامبرده در روزنامه های کثیرالانتشار کشور در دهه 80 و مقالات آکادمیک و علمی در دهه 90 خواهد بود که علاوه بر این آثار، ارائه چندین مقاله بین المللی با ایندکس ISI   در ژورنال های بین المللی و در کشورهای هند، تونس، اوکراین و... به چاپ رسیده است:

 

الف ـ  مقالاتچاپشدهدرروزنامههایکثیرالانتشار

(کیهان، رسالت، حمایت، ابتکار، اندیشه نو و نشریات مأوی، اشراق، سازش و...)

 

1ـروابطعمومی؛آنچههست،آنچهبایدباشد(به بهانه دومین همایش بین المللی روابط عمومی)

26آبان ماه 1384ـ روزنامه حمایت ـ شماره 711 ـ صفحه6 .

29آبان ماه 1384ـ روزنامه رسالت ـ شماره 5731 ـ صفحه 5 .

2ـاززندگیقبیلهایتادهکدهجهانی

19مهرماه 1384ـ روزنامه ابتکار ـ شماره 489 ـ صفحه9 .

3ـارتباطبارسانههایجمعیدردستگاهقضایی

11بهمن ماه 1384 ـ روزنامه حمایت ـ شماره 770 ـ صفحه6 .

4ـرسانههاوجهانیشدنفرهنگ

25مهرماه 1384 ـ روزنامه حمایت ـ شماره 686 ـ صفحه6 .

5ـضرورتعدالتواهمیتاطلاعرسانی

20فروردین ماه 1385ـ روزنامه رسالت ـ شماره 5833 ـ صفحه5 .

6ـتفاوتتبلیغات(پروپاگاندا) باتبلیغاتدرسیرهپیامبراعظم(ص)

25تیرماه 1385 ـ روزنامه رسالت ـ شماره 5913 ـ صفحه 5 .

7ـجایگاهروابطعمومیدرسیرهپیامبراعظم(ص)

7آذرماه 1385 ـ روزنامه کیهان ـ شماره 18676 ـ صفحه7 .

8ـروابطعمومیوارتباطبارسانههایجمعیدردستگاهقضایی(1و2)

19دی ماه 1384 ـ روزنامه ابتکار ـ شماره 561 ـ صفحه9 .

20دی ماه 1384 ـ روزنامه ابتکار ـ شماره 562 ـ صفحه9 .

9ـعدالتدراطلاعرسانی،محورفعالیتروابطعمومیدادگستریاستانتهران

------ ، روزنامه اندیشه نو، شماره --- ، صفحه6 .

10ـروابطعمومیآرمانیازحرفتاعمل

28آذرماه 1385 ـ نشریه مأوی ـ شماره594 ـ صفحه4 .

----- 1384 ـ نشریه سازش ـ شماره2 ـ صفحه26 .

11ـنقشروابطعمومیدرسیرهپیامبراعظم(ص)

12ـویژگیونقشتبلیغاتدرسیرهپیامبراعظم(ص)وروابطعمومیها

13ـنظریهوساطتدرروابطعمومیوسیرهپیامبراعظم(ص)

14ـارتباطاتدرسیرهپیامبراعظم(ص)وروابطعمومی

15ـجایگاهتبلیغاتدرروابطعمومی

16ـضرورتهایاطلاعرسانیقضائیدرکشور

17ـتشکیلدهکدهجهانی[نقش رسانه ها در جهانی شدن فرهنگ]

خردادماه 1385 ـ نشریه سازش ـ شماره1 ـ صفحه 26 الی28.

18ـطبیعترسانههاازدیدگاهمارشالمکلوهان

 

 

ب ـ ارائهمقالاتعلمیـدانشگاهیوشرکتدرهمایشهایملیوکنفرانسهایبینالمللی

1ـاولینکنفرانسبینالمللیمدیریتومهندسیصنایع

19 اسفند1393 ـ ایران، تهران

مقاله: نقشعواملانسانیکارآفریندراستراتژیتوانمندسازینیرویانسانیسازمانها

2ـکنفرانسبینالمللیمدیریتوعلومانسانی

9آذر1394 ـ امارات، دبی

مقاله: استراتژیهایمدیریتمنابعانسانیجهتتوانمندسازیخلاقیتونوآوریدرسازمان

و

دریافت گواهی نامه بین المللی از آکادمی Equal Assurance  اسپانیا

3ـهمایشملیآموزشوتوسعهمنابعانسانی

15آذر1394ـ ایران، اردبیل

مقاله: چشماندازمدیریتمنابعانسانیدراستراتژیهایمدیریتسازمانها

4ـاولینهمایشملیدستاوردهاینویندرحسابداریومدیریت

1بهمن 1394 ـ ایران، تهران

مقاله: بررسیاستراتژیهایتوانمندسازیدرتعالیورشدسازمان

و

دریافت گواهی نامه بین المللی از آکادمیDNW  اتریش

5ـاولینکنفرانسبینالمللیعلومانسانیبارویکردبومیـاسلامی(باتأکیدبرپژوهشهاینوین)

8 اسفند1394 ـ ایران، ساری

مقاله: بررسیوتطابقفلسفهاستراتژیهایمدیریتمنابعانسانیمبتنیبرسیستممدیریتعلویعلیهالسلام

6ـدومینکنفرانسبینالمللیمدیریتومهندسیصنایع

28 اسفند 1394 ـ ترکیه، استانبول

مقاله: فرضیاتحاکمبرشخصیتسازیبرنددربازاریابی

و

دریافت گواهی نامه بین المللی از آکادمی Australian Universal Academy  استرالیا

7ـاولینکنفرانسبینالمللیپارادایمهاینوینمدیریت(هوشمندیتجاریوسازمانی)

30 اردیبهشت 1395 ـ ایران، تهران، دانشگاه شهید بهشتی

مقاله: استراتژیبهکارگیریمدیریتدانشدرسازمانهاییادگیرنده

8ـاولینکنفرانسبینالمللیمدیریتنویندرافق 1404

5 خرداد 1395 ـ ایران، تهران، دانشگاه تربیت مدرس

مقاله: استراتژیحاکمبرسیستممدیریتدانشسازمانهادرهزارهسوم

و

دریافت گواهی نامه بین المللی از آکادمی ICB – Quality  ایتالیا

9ـکنفرانسبینالمللیمهندسیصنایعومدیریت

6 خرداد 1395 ـ ایران، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

مقاله: ارزیابیعملکردمدیریتدانشدرخلقاستراتژیهاوفعالیتهایسازمانی

10ـکنفرانسبینالمللیمهندسیصنایعومدیریت

6 خرداد 1395 ـ ایران، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

مقاله: فرضیاتحاکمبراستراتژیبرندکارفرمادرسازمانها

11ـکنفرانسبینالمللینخبگانمدیریت

12 خرداد 1395 ـ ایران، تهران، دانشگاه شهید بهشتی

مقاله: بررسیاستراتژیهاییادگیریسازمانیدرسازمانهاییادگیرنده

و

دریافت گواهی نامه بین المللی از آکادمی Australian Universal Academy  استرالیا

12ـچهارمینکنفرانسبینالمللیاقتصاد،حسابداریومدیریت

14 خرداد 1395 ـ مالزی، کوالالامپور، دانشگاه IUMW  مالزی

مقاله: بررسیاستراتژیهایمدیریتدرارتقاءوبهبودنیرویانسانیوتوسعهنوآوریهایسازمانی

13ـچهارمینکنفرانسبینالمللیاقتصاد،حسابداریومدیریت

14 خرداد 1395 ـ مالزی، کوالالامپور، دانشگاه IUMW  مالزی

مقاله: نگرشیبرسبکهایمدیریتیحاکمدرتحولسازمانی

14ـکنفرانسجهانیمدیریت،اقتصاد،حسابداریوعلومانسانیدرآغازهزارهسوم

30 اردیبهشت 1395 ـ ایران، شیراز، دانشگاه شیراز

مقاله: استراتژیهایحاکمبرسبکهایمدیریتیدرتغییروتحولسازمانی

و

دریافت گواهی نامه بین المللی از آکادمی IQS (Investigate Qualification Strencth) انگلستان

 

 

ج ـ ارائهمقالاتعلمیـدانشگاهیدرنشریاتخارجیوژورنالهایبینالمللی

Article:

Human Resource Management Strategies Based On Creativity & Innovation in Organizations

International Journal:

DAV International Journal of Science

Print Year:

August 2015- Volume-4, Issue-4

Country printer:

India

***   ***   ***

Article:

Assumptions Of The Character Of The Brand In Marketing

International Journal:

INTERNATIONAL JOURNAL OF HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES

Print Year:

 January 2016 Special Issue

Country printer:

Cyprus

.

.

.

 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 30 مهر 1395برچسب:, :: 17:29 :: توسط : متفکر

کارگزارانحکومت

(بخشی از کتاب: قانون اساسی و منشور مدیریت حکومت علوی)

 كارگزار، يا عمال، اصطلاحي رايج در فرهنگ حكومتي و عامل، مفرد اصطلاح عمال است.

 درمعنايلغويعاملگفتهاند:

كسي كه امور شخص را در مال، ملك و كار او بر عهده گيرد و متولي آن باشد و از همين رو به مسؤول دريافت زكات، عامل گويند(لسان‌العرب، جلد 9، 400).

بنابراين، كارگزار يعني مباشر و مسؤولي كه از طرف شخصي براي اموال و ديگر امور وي برگزيده شود. كارگزار افراد را به كار مي‌گمارد، كشاورزان را بازخواست مي‌كند و امور مالي را بر عهده مي‌گيرد. كارگزار نماينده حاكم اسلامي است كه مسؤوليت‌هايي را از طرف وي در امور اجتماعي، سياسي و نظامي عهده‌دار مي‌شود؛ از اين رو بايد امين حاكم اسلامي و مورد اطمينان باشد.

واژه كارگزار را مي‌توان مترادف كارمند دولت دانست كه از سوي مسؤولان حكومت يا نمايندگان آنان برگزيده مي‌شود و استانداران، فرمانداران، گردآوران زكات و ماليات و نيز ديگر افرادي را كه حاكم تعيين مي‌كند، در برمي‌گيرد(ذاکری، علی اکبر، اخلاق كارگزاران، 14).

2- كارگزارانحكومت

گزينش كارگزار از سوي حاكم اسلامي با شرايط و ويژگي‌هايي همراه است كه بايد با كار او تناسب داشته باشد. زماني كه حضرت يوسف(عليه‌السلام) پيشنهاد مي‌كند تا در سال‌هاي قحطي، امور دارايي كشور مصر را بر عهده گيرد، دو صفت برجسته يعني توانايي نگهداري اموال و آگاهي به كارها را براي خود بيان مي‌كند:

قالَ اجعَلني عَلي خَزائِنِ الاَرضِ اِنّي حَفيظٌ عَليمٌ.(قرآن كريم، سوره يوسف، آيه 55)

او(يوسف) گفت:

مرا بر دارايي‌هاي كشور مسلط ساز زيرا من، هم آن‌ها را حفظ مي‌كنم و هم به كارگيري آن‌ها آگاهي لازم را دارم.

و آنگاه كه دختر شعيب، حضرت موسي(عليه‌السلام) را براي كار نزد پدر مي‌برد، بر توانايي و امانت داري وي تكيه مي‌كند:

يا أَبَتِ إستَأجِرهُ اِنَّ خَيرَمَنِ استَأجَرتَ القويٌّ الاَمينُ.(قرآن كريم، سوره قصص، آيه 26)

اي پدر، او را اجير خود كن، زيرا بهترين كسي كه مي‌تواني اجير كني كسي است كه توانا و امانت‌دار باشد، و او چنين است.

در آيات فوق، شرايط كارگزاران، متناسب با وظيفه‌اي كه بر دوش دارند، بيان شده است. شرايط كلي براي گزينش كارگزار به دو دسته قابل تقسيم است:

1-‌ شرايطبايسته

2-‌ شرايطشايسته

شرايط بايسته و لازم، ويژگي‌هايي است كه بدون آن نمي‌توان شخصي را براي سمتي برگزيد.

شجاعت براي ارتش، عدالت براي حاكم، عدل و عدم عصبانيت براي قاضي، از شرايط بايسته است؛ از اين رو نقل شده است كه امام علي(عليه‌السلام) در همان روزي كه ابوالأسود دُئلي را براي قضاوت برگزيده بودند، او را عزل كردند. ابوالأسود پرسيد: چرا مرا عزل كردي؟ به خدا سوگند خيانت نكرده‌ام و به من خيانت نشده است [فريب نخورده‌ام].

حضرت فرمودند: به من خبر رسيده كه هنگام محاكمه، سخن گفتن تو از دو طرف دعوا بلندتر است(قریشی، محمد بن اخوه، معالم القريه في احكام الحسبه، 300).

شرايط شايسته، شرايط كمال براي انتخاب اصلح و برتر است كه براي اعمال مديريت موفق از آن بهره برده مي‌شود.

حضرت علي(عليه‌السلام) در عهد نامه مالك اشتر، مردم را به هفت گروه تقسيم كرده كه چهار گروه آغازين را كارگزاران حكومتي تشكيل مي‌دهند:

1-‌ نظاميان

2-‌ دبيران

3-‌ قاضيان

4-‌ كارگزارانشهرها

آن‌گاه شرايط شايسته و بايسته گزينش اين چهار گروه را بيان و شيوه برخورد با سه طبقه ديگر را كه مردم خراج‌پرداز، بازرگانان و ضعيفانند اراده كرده است(ذاکری، علی اکبر، اخلاق كارگزاران، 15 و 16).

3-‌ اخلاقكارگزاران

حضرت علي(عليه‌السلام) رفتار كارگزاران در سطوح مختلف را زمينه اصلي حاكميت اخلاق سياسي و تأمين شدن غايت حكومت اخلاقي مي‌داند. از اين رو، كارگزارانش را به رعايت حدود الهي و تقوا فرا مي‌خواند. امام علي(عليه‌السلام) تقوا را به عنوان دژ مصونيت اولياي خداوند اين‌گونه توصيف مي‌كند:

«تقواي الهي، اولياي خدا را در حمايت خود قرار داده، آنان را از تجاوز به حريم منهيات الهي باز داشته و ترس از خدا را ملازم دل‌هاي آنان قرار داده است تا آن‌جا كه شب‌هايشان را بي‌خواب و روزهايشان را بي‌تاب گردانيده است»( نهج‌البلاغه، خطبه 157).

از منظر امام علي(عليه‌السلام)، تقوا دژي مستحكم و نفوذ‌‌ناپذير و بهترين توشه‌ آخرت است:

«همانا تقوا كليد درستي و توشه‌ قيامت و آزادي از هر بندگي و نجات از هر تباهي است»(نهج‌البلاغه، خطبه 16).

با توجه به اين امر در مرحله اول بيش از همه خود را به تقوا فرا مي‌خواند و در عين حال خود را كاملاً مقيد به آن معرفي مي‌كند.

«همانا درستي كردار خويش را ضمانت مي‌كنم و عهد خود را در گرو گفتار خويش قرار مي‌دهيم. اگر عبرت‌هاي گذشته براي يك شخص آيينه قرار گيرد، تقوا جلوي او را از فرو رفتن در كارهاي شبهه‌ناك مي‌گيرد. به خدا سوگند، كلمه‌اي از حق را نپوشاندم و دروغي بر زبان نياوردم»(همان منبع).

در مرحله دوم، امام(عليه‌السلام) زمامداران خويش را بيش از ديگران به تقوا سفارش مي‌كند و آنان را به رعايت پرهيزگاري سزاوارتر مي‌داند.

بهطورمثالدرنامهحضرتبهعثمانبنحنيفآمدهاست:

«آگاه باش كه هر پيروي را پيشوايي است كه از او پيروي مي‌كند و از نور دانش او روشني مي‌گيرد. بدان كه پيشواي شما بسنده كرده است از دنياي خود به دو جامه فرسوده و دو قرص نان را خوراك خويش قرار داده. بدانيد كه شما چنين نتوانيد كرد؛ ليكن مرا ياري كنيد به پارسايي و پاكدامني و درستكاري. به خدا، از دنياي شما زري نيندوختم و از غنيمت‌هاي آن ذخيرت ننمودم و بر جامه كهنه‌ام نيفزودم»(نهج‌البلاغه، نامه 45).

حضرت از همه واليان خويش مي‌خواست از خدا و عذاب آخرت بترسند و در برابر زخارف دنيوي فريفته نشوند.

در نامه ارزشمند ايشان به مالك اشتر چنين مي‌خوانيم:

«او را فرمان مي‌دهد به ترس از خدا و مقدم داشتن طاعت خدا بر ديگر كارها، و پيروي از آن‌چه در كتاب خود فرموده از واجب و سنت‌ها كه كسي جز با پيروي كردن آن، راه نيك‌بختي را نپيمود و جز با نشناختن و ضايع ساختن آن بدبخت نبود؛ و اين‌كه خداي سبحان را ياري كند به دل و دست و زبان، كه او ياري هر كه او را يار باشد پذيرفته است و ارجمندي آن‌كس كه او را ارجمند سازد به عهده گرفته»(‌نهج‌البلاغه، نامه 53).

با توجه به اين تأكيدات امام(عليه‌السلام)، معلوم مي‌شود حضرت براي زمامداران، اخلاق ويژه‌اي را قائل نيست مگر اين‌كه واليانش با تقوا و پرهيزگاري مأنوس باشند. در واقع، منشأ اين بينش علي(عليه‌السلام) عبوديت محض خداوند است؛ عبوديتي كه در هيچ مقامي فراموش نمي‌شود و در مقام خلافت و زعامت بيش‌تر مورد تأكيد قرار مي‌گيرد، زيرا كه در اين مقام، زمينه ستمگري و فساد بيش‌تر است. افزون بر اين، حضرت علي(عليه‌السلام) خلفاء را الگوي مردم مي‌دانند و تقواي زمامدار را عامل پاكي و درستكاري مردم و ستم حاكم را زمينه‌ساز ستم و فساد همگاني مي‌شمارد(رنجبر، مقصود، اخلاق سياسي، 40 و41).

علي‌ايحال با توجه به تعريف ارائه شده از كارگزاران و معناي لغوي و مصطلح آن، اشاره‌اي موجز و اندك به معنا و تعريف كارگزاران حكومتي، به ارائه منشور مديريتي كارگزاران حكومتي كه در لسان اميرمؤمنان(عليه‌السلام) و در پيام حكومتي خويش به فرماندار مصر، مالك اشتر صادر فرمودند و از آن به عنوان «منشور مديريت و قانون اساسي حكومت علوي» نيز مي‌توان نام برد اشاراتي مي‌نماييم و با توضيحي مبسوط‌تر به تشريح اين منشور علوي كه در آن سيماي كارگزاران حكومتي به‌خوبي و زيبايي ترسيم گرديده، نگاهي از روي تدبر و درس‌آموزي خواهيم انداخت و به درستي هر چه تمام‌تر در همه ابعاد و زواياي زندگاني خويش به‌كار خواهيم گرفت، انشاءالله.

 

بخشی از کتاب: قانوناساسیومنشورمدیریتحکومتعلوی

نویسنده : رضاتقیآبادی

ناشر : انتشاراتنظری

http://www.nashrenazari.com/index.php?route=article/article&article_id=385

 

استفاده با ذکر منبع بلااشکال است. 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 26 مهر 1395برچسب:, :: 11:58 :: توسط : متفکر

فرهنگسرای تهران برگزار می‌کند

رونمایی از کتاب قانون اساسی و منشور مدیریت حکومت علوی

فرهنگسرای تهران با مشارکت انتشارات نظری، آیین رونمایی از کتاب قانون اساسی و منشور مدیریت حکومت علوی تالیف رضا تقی‌آبادی را روز یکشنبه 25 مهر ماه ساعت 15 برگزار می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگی آنا، فرهنگسرای تهران ویژه برنامه طعم مطالعه را با آئین رونمایی ازکتاب قانون اساسی و منشور مدیریت حکومت علوی تالیف رضا تقی‌آبادی و با مقدمه‌ای از حضرت آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی عضو محترم  هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان مرکزی و امام جمعه اراک برگزار می‌کند.

در معرفی این کتاب می‌خوانیم:

«بهترین شناسنامه و گویاترین سند شناسایی هر حکومت و کشور قانون اساسی آن است که متضمن آرمان‌ها، ایده‌ال‌ها و اهداف معیارهای ارزشی حاکم بر آن جامعه می‌باشد و...»

در این برنامه نویسنده کتاب آقای رضا تقی‌آبادی‌، جناب آقای جعفر حاجی کریم نظری مدیر مسؤل محترم انتشارات نظری و عضو هیأت مدیره مجمع ناشرین دفاع مقدس، سرکار خانم دکتر خرمرودی روانشناس و از مدیران صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام دکتر مجتبی راشدی نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه، استاد سیروس اسعدی، تاریخ نگار؛ استاد قاسم نخجوانی شاعر معاصر و حجت الاسلام و المسلمین حاج محسن منصوری استاد حوزه و دانشگاه و معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان  به عنوان سخنران برنامه حضور خواهند داشت.

علاقمندان جهت شرکت در این برنامه می‌توانند در روز یادشده به میدان المپیک، خیابان ساحل، بوستان باغ نو، سالن طهرون در فرهنگسرای تهران مراجعه کنند.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 25 مهر 1395برچسب:, :: 17:30 :: توسط : متفکر

با توجه به تهاجم برنامه ریزی شده و پر سرعت قدرت های سلطه جو، خصوصاً ایالات متحده آمریکا در عملیات روانی، نبردهای سنگین رسانه ای، جنگ نرم افزاری و حرکت های استراتژیک فرهنگی و علمی که به صورت بسیط و در اشکال مختلف ایجاد گردیده، لازم است جهت تقویت و ترویج هویت دینی، فرهنگی، ملی و تحکیم فرهنگ متعالی ایرانی، در گام نخست با اهداف مراکز علمی، تحقیقاتی، رسانه ای و پژوهشی غرب که در راه پیشبرد اهداف سلطه جویانه فعالیت می نمایند، آشنایی داشته باشیم.

معرفت به استراتژی ها، تاکتیک ها و عملکرد این مراکز جهت مقابله با تهدیدات نرم آن ها ضروری بوده و خیز بلند تخصصی در راستای تقویت پایگاه قدرت نرم جمهوری اسلامی محسوب می شود.

بصیرت افزایی علمی و ارتقاء آگاهی و دانش مورد نیاز مجاهدان فرهنگی و رسانه ای کشور از دیگر دستاوردهای این آگاهی خواهد بود.

از این رو، "استراتژی اندیشکده های پنتاگونی و سناریوهای براندازی" مجموعه ای است چهار جلدی که با نگاهی متفاوت و کاملاً تخصصی به تبیین نقش و اهداف مؤسسات، نظریه پردازان، بازوان اجرایی و رسانه ای ایالات متحده آمریکا در براندازی حکومت های مستقل در کشورهای هدف(اروپای شرقی و جمهوری اسلامی ایران) در مقوله ی براندازی نرم و هم چنین استراتژی های حاکم بر سناریوهای اسلام هراسی و ایران هراسی می پردازد.

جلد اول: مفاهیم، استراتژی ها و کشورهای هدف

جلد دوم: اندیشکدها، رسانه ها و مراکز تصمیم گیری

جلد سوم: ژنرال ها و نظریه پردازان پنتاگونی

جلد چهارم: شوالیه های وطنی

چیزی که به طور واضح و مشهود قابل درک است این است که کتاب حاضر علی رغم گستره ی تحقیق و بررسی های صورت گرفته خالی از اشکال نبوده و نیست؛ و نوشتاری هرچند ناقص و ناتمام در راستای این رسالت عظیم و رفیع می باشد که به لطف نظرات و پیشنهادات شما خواننده عزیز و فرهیخته می توان در جهت رفع این کاستی ها در چاپ های بعدی اقدام کرد. پس چشم به راه انتقادات و نظرات سازنده تان هستیم.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 28 شهريور 1395برچسب:, :: 17:56 :: توسط : متفکر

به زودی

کتاب "استراتژی اندیشکده های پنتاگونی و سناریوهای براندازی"

به نویسندگی "رضا تقی آبادی"

در چهار جلد(1900 صفحه)، با قطع وزیری و با شمارگان 1000

توسط انتشارات نظری منتشر خواهد شد.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 28 شهريور 1395برچسب:, :: 17:40 :: توسط : متفکر

«بسم‌الله الرحمن الرحيم»

«و صلي‌الله علي محمد و آله‌الطاهرين»

حديث شريف ثقلين مورد اتفاق شيعه و اهل سنت است و اگر بنا باشد حديثي در ميان فريقين به عنوان حديث متواتر شناخته شود، حديث ثقلين در عالي‌ترين مرتبه بوده و تمامي معيارهاي تواتر قطعي را داراست. اين حديث شريف، شناسنامه جامع و كامل اهل‌البيت (علیه‌السلام) را بيان مي‌دارد و همراهي و همگامي قرآن و غدير، قرآن و عترت، قرآن ناطق و قرآن صامت را تا قيام قيامت و تا ملاقات حضرت رب‌العالمين(جل و اعلي) تبيين مي‌فرمايد.

آري! جامعيت اين حديث مبارك و دوام و استمرار آن تا لقاء حضرت حق بر كسي پوشيده نيست.

مهم‌ترين درس اين حديث، ملازمه دو ركن موصوف به مثابه دو روي يك سكه بودن قرآن مبين و اهل البيت طاهرين(علیه‌السلام) است و اينكه هر يك نشان‌دهنده ديگري و مبين و مؤيد و مقوم ديگري است.

هر يك از اين دو مؤلفه، ابعاد گوناگون سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، فقهي و علمي، و معرفتي و اخلاقي و تربيتي، داشته و اسوه حسنه و الگوي جامع و كامل و مظهر اسماء حسناي الهي و صفات علياي رباني مي‌باشند.

اين حديث نوراني پرده از روي اين حقيقت بر مي‌دارد كه:

«و فيهم كرائم القرآن و هم كنوز الرحمن».

اين امر بيانگر عصمت، جاودانگي و همراهي اهل بيت(علیه‌السلام) با قرآن است و اين‌كه در حقيقت اين دو، يك روح هستند در دو بدن؛ مطّهرون هستند كه حقايق قرآن را آن‌چنان كه بايسته و شايسته است درك نموده و در مقام عمل و پياده كردن، بهترين و كامل‌ترين مجريان و تربيت يافتگان قرآن كريم‌اند كه:

«كان خلقه‌القرآن».

آري! مصداق اَتَم«انّما يريدالله ليذهب عنكم‌الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيراً» هم اين بزرگوارانند.

ايشان عين‌الله الناظره و يدالله الباسطه و اذن‌الله السامعه و اوعيه؛ علم‌الله و معرفه‌الله‌اند، كه سلاله پاك ايشان عدل ممثل و فضيلت مشتهر و منجي منتظر است چنانچه فرموده‌اند:

«بيمنه رزق الوراء و بوجوده ثبتت‌الأرض و السماء»

وجود مبارك حضرت امام الموحدين، امير‌المؤمنين، علي(عليه‌السلام) در عرصه‌هاي علم و عمل و در سيره و سخن و در مسؤوليت اداره جامعه اسلامي و در سنگرهاي گوناگون هدايت امت، مصداق اعلاء و مظهر اجلاي حديث شريف ثقلين و باب مدينه علم « و اذن واعيه و من عنده علم‌الكتاب» است و پس از استاد بزرگ او، حضرت رسول اكرم، محمد‌بن عبدالله(صلی‌الله علیه و آله و سلم) تاريخ بشريت همچون او به خود نديده و نخواهد ديد.

ای علی که جمله عقل و دیده ای                      شمه ای واگو از آنچه دیده ای

او كه كلامش «فوق كلام المخلوق و دون كلام‌الخالق» است و انسان كامل و اسوه حسنه و انسان طراز آفرنش است.

«متحيرم چه گويم شه ملك لافتي را»

توفيق اُنس با سخنان گهربار و سيره درس‌آموز و انسان‌ساز آن بزرگوار‌، درس ارزشمندي است كه مايه سعادت دنيا و آخرت و آرامش جان و خرد و فرد و جامعه خواهد شد حتي اگر:

«آب دريا را اگر نتوان كشيد                      هم به‌قدر تشنگي بايد چشيد»

خوشبختانه به بركت انقلاب اسلامي، زمينه‌ها و بسترها براي بهره‌برداري هر چه بيشتر از مكتب انسان‌ساز آن بزرگوار فراهم شده و سرچشمه جوشان معرف علوي و ولوي جان جامعه اسلامي را صيقل داده و روح انسان را به ملاء اعلي گره زده و او را با افق‌هاي بالا و والا گره مي‌زند، تا جامعه‌اي مشحون از عدالت و فضيلت و حقيقت ساخته و حيات طيبه، ذيّ معقول و مطلوب را به ارمغان آورد.

اكنون به توفيق الهي برادر عزيز و دلسوز آقاي رضا تقي‌آبادي(سلمه‌الله) فرصت يافته تا برداشت‌هاي خود را در زمينه نامه و فرمان مالك اشتر و ديگر سخنان آن حضرت تحت عنوان "قانون اساسي و منشور مديريت حكومت علوي(علیه‌السلام)" براي علاقمندان به رشته تحرير در آورد و در اختيار دوستان سيره و سلوك آن امير علم و عمل و خرد و ايمان قرار دهد.

اميد آنكه براي ارباب ادب مفيد و چراغ راه باشد و جامعه اسلامي ما با نظام بديع مردم سالاري ديني خود بتواند راهي را براي عملياتي نمودن اين آموزه‌هاي سترگ و روشن هموار سازد. انشاءالله

توفيق نويسنده جوان و با انگيزه را از خداوند منّان مسألت مي‌نمايم.

 

ملتمس دعاي خير

                                                                      درّي نجف‌آبادي


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 28 شهريور 1395برچسب:, :: 17:35 :: توسط : متفکر

حكومت اسلام، حكومت قانون است و در اين طرز حكومت، حاكميت منحصر به خداست و قانون، فرمان خداست و قانون اسلام و يا فرمان خدا بر همه افراد و بر دولت اسلامي حكومت تام دارد.

همه افراد از رسول اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) گرفته تا خلفاي آن حضرت و ساير افراد تا ابد تابع قانون هستند.

«همان قانوني كه از طرف خداي تبارك و تعالي نازل شده و در لسان قرآن و نبي اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) بيان شده است... قانوني كه همه بدون استثناء بايستي از آن پيروي كنند و تبعيت نمايند... پيروي از رسول اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و متصديان حكومت يا اولي‌الامر(ولي فقيه) نيز به حكم الهي است... حتي رأي رسول اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در حكومت و قانون الهي هيچ‌گونه دخالتي ندارد، همه تابع اراده الهي هستند.»( حكومت اسلامي، امام خميني(ره)، ص47 و 48.)

قرآن مجيد مي‌فرمايد:

«اگر [پيامبر] چيزي [سخن يا آيه‌اي] بر ما مي‌بست [مي‌افزود] هر آينه او را با دست راست مي‌گرفتيم و سپس رگ گردن او را قطع مي‌كرديم.( قرآن مجيد، سوره الحاقه، آيات 44 تا 46.)

واژه قانون در اصطلاح دانشمندان به ضابطه‌اي كلي گفته مي‌شود كه بر جمعي از افراد منطبق شده و حكم همه آن افراد از آن ضابطه شناخته مي‌شود و معمولاً لفظ قانون به يك سلسله حقوق و تكاليف اطلاق مي‌گردد.

ضمناً واژه قانون به دو اعتبار ديگر هم به كار مي‌رود كه هر يك داراي مفهوم جداگانه‌اي مي‌باشند.

روابط بين علت و معلول و رابطه‌اي كه در درون موجودات عالم از طرف خداوند متعال قرار داده شده است، به عنوان قانون طبيعت كه حاكي از نظام تكوين و خلقت موجودات است، ناميده مي‌شود.

مفهوم ديگري كه مفهوم تشريعي و وضعي آن است در امور اعتباري به كار مي‌رود مثل قوانين موضوعه و جعل شده كه در اين مورد لفظ قانون اشاره دارد به حكم كلي كه براي روابط بين خالق و مخلوق و همچنين روابط بين مخلوقات و جوامع بشري تهيه و تنظيم شده است.

بديهي است بهترين شناسنامه و گويا‌ترين سند شناسايي هر حكومت و كشور، قانون اساسي آن كشور است كه متضمن آرمان‌ها، ايده‌آل‌ها، اهداف و معيارهاي ارزشي حاكم بر آن جامعه است. قانون اساسي كشورها كه معمولاً در ابتدا و آغاز هر دوره سياسي، اجتماعي و يا حاكميت‌هاي جديد، تدوين و تنظيم مي‌شوند و طبعاً بهترين و موجه‌ترين شخصيت‌هاي علمي و فرهنگي هر نظامي عهده‌‌دار آن مي‌شوند، طبيعي‌ است كه بايد مهم‌ترين و اصلي‌ترين جايگاه را در نظام اجتماعي كشورها و قوانين و مقررات آن‌ها داشته باشد.

قانون اساسي متشكل از مجموعه مقررات، قواعد و اصول كلي است كه شكل حكوكت، سازمان عالي قواي سه گانه كشور و ارتباط آن‌ها با يكديگر و حقوق و آزادي افراد ملت را در مقابل دولت مشخص مي‌نمايد. اينكه شكل حكومت جمهوري است يا سلطنتي، اينكه پارلمان از يك مجلس تشكيل مي‌شود يا دو مجلس و وضع قانون به چه ترتيب صورت مي‌گيرد؛ اينكه در جمهوري، رئيس جمهور بر اساس رأي مستقيم ملت انتخاب مي‌گردد يا با رأي نمايندگان آن و به نحو غير مستقيم و چه اختيارات و مسؤوليت‌هايي دارد، اينكه تفكيك قوا نسبي است يا مطلق و مسائلي از اين قبيل در اصول قانون اساسي مي‌آيد.

قانون اساسي كه شالوده سيستم حكومت هر كشور و چارچوب و اساس حقوق آن محسوب مي‌شود، معمولاً داراي اصول و قواعد اساسي شكل حكومت و قواي آن و حدود اختيارات و وظايف هر يك و تشكيلات و وظايف نهادهاي اساسي و حقوق و آزادي‌هاي فردي و اجتماعي و سياست‌گذاري‌هاي كلي فرهنگي و اقتصادي و سياسي كشور مي‌باشد؛ و در كشورهايي كه اداره اجتماع و حكومتشان بر مبناي يك سند نوشته به نام قانون اساسي است؛ اين سند به عنوان مهم‌ترين منبع حقوق اساسي آن‌ها به‌شمار مي‌رود. حق اين است كه قانون اساسي هر كشور محور اصلي نظام سياسي كشور و انتظام‌بخش همه شئون حكومت و تعيين كننده روابط اصلي روابط اصلي قواي عاليه عمومي جامعه باشد و اجراي دقيق آن، همه راه‌هاي استبداد و خودكامگي را مسدود ‌سازد. آزادي، حرمت انساني و حقوق افراد را به واقع تضمين نمايد و عدالت سياسي و اجتماعي را برقرار سازد.

قانون اساسي در واقع اولين وسيله‌اي است كه چهره قانوني كشور را معرفي مي‌نمايد. با يك بررسي و مطالعه كوتاه از قانون اساسي، مي‌توان كشور صاحب آن قانون اساسي را شناسايي نمود. در پاره‌اي از قوانين اسلامي حقوق ملت به‌طور كامل ترسيم شده و آزادي‌هاي افراد مشخصاً تعيين گرديده ولي مصادر امور در نظام اجرا به آن توجه نمي‌كنند. لازم است در قانون اساسي هر كشور حقوق و آزادي‌ها به تفصيل بيان شود و هم در اجرا و عمل مسؤولين امر و دولت‌مردان، آن را دقيقاً به مورد اجرا بگذارند. البته شايستگي و توانمندي و اعتبار آمادگي مردم هم شرط مهمي است كه حقوق خود را مطالبه نمايند، بلوغ سياسي و فكري لازم را داشته باشند و خود سبب محروميت نباشند.

قانون مي‌تواند براي تمام انسان‌ها و تمامي نسل‌ها و عصرها مفيد باشد كه نويسنده آن، اولاً: خالق تمام انسان‌ها، ثانياً: آگاه به نيازها و حوائج همه انسان‌ها، ثالثاً: مشرف بر گذشته و حال و آينده اجتماع بشري، رابعاً: خود حكيم و عليم مطلق و قادر علي‌الاطلاق كه هيچ‌گونه ضعف و نقصي در او راه نداشته باشد و تمامي مصالح و مفاسد مترتب بر قانون را داشته و ضمناً هيچ نسلي را بر نسلي يا گروهي را بر گروهي ديگر ترجيح نداده و همه انسان‌ها را به‌طور يكسان مورد نظر و توجه قرار داده و نهايتاً خواستار سعادت و تكامل همه انسان‌ها باشد. بنابراين روشن است كه چنين قانون‌گذاري جز خداوند قادر متعال [و نبي مكرم اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم)، و اهل بيت عصمت و طهارت(عليهماالسلام) نمي‌تواند باشد.

روسو درباره اينكه چه كسي و يا كساني مي‌توانند قانون‌گذاري كنند و اينكه اساساً حق قانون‌گذاري از آنِ كيست، مي‌گويد:

"براي كشف بهترين قوانين كه به درد ملل بخورد، يك عقل كامل لازم است كه تمام شهوات انساني را ببينيد، اما خود هيچ حس نكند، با طبيعت مادي رابطه‌اي نداشته باشد اما كاملاً آن را بشناسد، سعادت او وابسته به ما نباشد اما حاضر شود به سعادت ما كمك كند. بنابراين تنها خدايانند كه مي‌توانند چنانكه شايد و بايد است براي مردم قانون بياورند."( قراردادهاي اجتماعي، روسو، ترجمه زيرك‌زاده، ص 81)

و در جاي ديگري نيز مي‌گويد:

"روح بزرگ قانون‌نويس تنها معجزه‌اي است كه مي‌تواند مأموريت آسماني او را به خلق اثبات كند."( همان،ص86)

و هم‌چنين مي‌افزايد:

"قانون‌نويس (قانون‌گذار) از هر حيث مرد خارق‌العاده‌اي است، نه فقط قريحه او، بلكه شغل و مقام او نيز بايد غير عادي باشد، قانون‌گذار زمامدار نيست، عضو هيئت حاكمه نيست؛ قانونگذار حكومت را تأسيس نموده است اما خود عضو تشكيلات آن نيست. شغل قانونگذاري بزرگ و يك مأموريت معنوي محسوب مي‌شود كه با سلطنت مادي رابطه‌اي ندارد."( همان، ص83)

و اما قانون اساسي همان‌طوري كه از نامش پيداست مجموعه قواعد و مقرراتي است كه حاكم بر اساس حكومت و صلاحيت قواي مملكت و حقوق و آزادي‌هاي فرد و جامعه و روابط في‌ما بين آن‌هاست.

ضمناً قانون اساسي بر خلاف ساير قوانين، شامل دسته يا طبقه خاصي از افراد اجتماع نمي‌باشد بلكه بيانگر حقوق و تكاليف تمامي افراد يك ملت و كشور است كه صرف‌نظر از مقام و حرفه و شغل و موقعيت‌شان در اين قانون سهيم مي‌باشند.

از اين‌رو با نگاهي خاص به نامه 53 امير‌المؤمنين، علي‌ابن‌ابيطالب (عليه‌السلام) به كارگزار حكومتي خود، مالك اشتر نخعي كه به عهدنامه مالك اشتر معروف و مشهور است؛ به ارائه منشور مديريتي كارگزاران حكومتي كه اميرمؤمنان علي(عليه‌السلام) به فرماندار مصر صادر فرمودند و از آن به عنوان "قانون اساسي و منشور مديريت حكومت علوي" نيز مي‌توان نام برد، خواهيم پرداخت و ضمن بيان كوتاهي از اين منشور به قانون جهان شمول علوي اشاره مي‌نماييم كه هميشه و در همه اعصار مي‌تواند به عنوان قانوني كامل و انساني براي كليه حكومت‌هاي حقيقت‌جو و حقيقت‌ياب قرار گيرد.

در اين‌جا لازم مي‌دانم مراتب تقدير و تشكر خود را مبني بر قبول زحمت و بذل محبت استاد ارجمند و والا مقام، دادستان اسبق كل كشور، عضو محترم هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري و نماينده معظم ولي فقيه در استان مركزي و امام جمعه محترم اراك، حضرت آيت‌الله قربانعلي درّي نجف‌آبادي(مدظله‌العالي) به جهت نگارش مقدمه اين كتاب اعلام نموده و آرزوي سلامتي و توفيق روزافزون ايشان را ذيل سايه با بركت امير‌المؤمنين، علي‌ابن‌ابيطالب(عليه‌السلام) از خداوند منّان و متعال مسألت مي‌نمايم.

هم‌چنین بر خود لازم می‌دانم از زحمات بی‌شائبه مدیریت محترم انتشارات نظری و کلیه همکاران ایشان که جهت نگارش و چاپ این کتاب زحمات زیادی کشیده‌اند نیز کمال قدردانی خود را اعلام دارم.

 

 

«اللهم اجعلنا من المتمسكين بولايه علي‌بن ابيطالب عليه‌السلام

و الائمه‌المعصومين عليهم‌السلام»


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 28 شهريور 1395برچسب:, :: 17:13 :: توسط : متفکر

در این کتاب می خوانید:

تاریخ جنبش های بیداری طلبانه به مفهوم ایجاد تحول و حرکت درمیان ملل مسلمان؛ از نیمۀ دوم قرن سیزدهم در ایران، هندوستان، بین النهرین، مصر، سودان، لیبی و ترکیه به چشم می خورد که در دوران مختلف تاریخی، افت و خیزهای فراوان را پشت سرگذارده است.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران گویی جانی تازه در کالبد واژۀ بیداری اسلامی دمیده شد. عده ای بر این باورند که اگر چه بیداری در دو سدۀ اخیر درکشورهای مختلف شکل گرفته است، اما اگر آن را به صورت یک منحنی ترسیم نماییم، امام(ره)  و انقلابش در قلۀ این منحنی قرار خواهند گرفت.

از عنایات خاصه الهی این بود که خلف صالح حضرت امام(ره) حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) همان راه امام را با صلابت پیش گرفتند و ادامه دادند.

از شگفتی ها  این است که در آغاز رهبری ایشان شاهد فروپاشی شوروی سابق و اردوگاه شرق از یک طرف و حمله اول آمریکا به عراق ازسوی دیگر بودیم.

ماجرای 11 سپتامبر و متعاقباً اشغال افغانستان و عراق توسط آمریکا، حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و غزه و اخیراً آغاز امواج جدید بیداری اسلامی در جهان عرب که هرکدام به جای خود حادثه ای بزرگ در تاریخ معاصر اسلام و جهان است، در زمان رهبری حضرت ایشان رخ داده است.

فشار غرب برای متوقف کردن ایران در امر فن آوری هسته ای و به دنبال آن تحریم های اقتصادی همگی در همین دوره بوده است.

مدیریت بسیار قوی ایشان در بحران های مزبور، مدیریتی مثل زدنی درتاریخ ایران و جهان اسلام است.

علی رغم مشکلاتی که سلطه جویان جهانی که دشمنیِ ریشه ای با اسلام و جمهوری اسلامی دارند بر جهان اسلام و ایران تحمیل کرده اند، از آغاز امواج جدید بیداری اسلامی درکشورهای عربی، ایشان رأساً هدایت افکار عمومی ایران و جهان اسلام را برای حمایت از این امواج بیداری و جلوگیری از انحراف آن ها به عهده گرفته اند و با موفقیت آن را به پیش می برند که در این راستا، در این کتاب ضمن بیان شمه ای از تاریخ زندگی رهبران انقلاب اسلامی به واکاوی نظرات و منظومه فکری ایشان در باب صدور انقلاب و تأثیرپذیری کشورهای مختلف از جنبش مردمی در ایران و بروز انقلاب اسلامی ایران و الگوپذیری حرکت های اصلاح طلبانه جهان اسلام در برابر جور و ستم سردمداران دیکتاتور و قدرتمندان آن به بیان مسأله و تبیین حقایقی پرداخته است.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 28 شهريور 1395برچسب:, :: 17:3 :: توسط : متفکر
درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آرمان اندیشه و آدرس armaneandisheh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: