آرمان اندیشه

امروزه میزان گرایش به مطالعه، از شاخص‌های مهم توسعه به شمار می‌رود. بررسی‌ها نشان می‌دهد مطالعه و کتاب خوانی در ایران وضعیت مطلوبی ندارد و عمدتاً مردم ایران از خرید و یا مطالعه کتاب گریزانند و اقدامات لازم و جدی جهت ترویج و اشاعه فرهنگ مطالعه صورت نگرفته است.

v    عوامل مهم و تأثیرگذار در ترویج فرهنگ کتابخوانی

  • نقش خانواده در ترویج فرهنگ کتابخوانی:

 روش تربیتی و آموزشی و نگرش والدین دررابطه با مطالعه و کتابخوانی، و سطح اقتصادی و پایگاه اجتماعی خانواده، نقش به سزایی در عادت به کتابخوانی دارد.

  • نقش مدارس و نظام آموزش و پرورش:

 دشوارترین وظیفه در اشاعه کتابخوانی درهر جامعه‌ای بر عهده مدارس و نظام آموزش و پرورش آن جامعه است.

اگر دانش ­آموز در مدرسه با کتاب آشنا شده و لذت مطالعه و افزایش معلومات عمومی را درک کند؛ از همان ابتدای شکل گیری شخصیت شان با مطالعه خو می­ گیرند.

  • نقش رسانه ­های گروهی:

نقش رسانه­ های گروهی می ­توانند از طریق ایجاد احساس نیاز به مطالعه کتاب در جامعه مخاطب، آنان را از سردرگمی در تشخیص نیازهای خود بیرون آورند و فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهند.

  • نقش کتابداران و کتابخانهها:

 کتابداران کتابخانه‌ها، از عوامل مؤثر در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به شمار می‌روند. کتابداران، بیش تر با افرادی سر وکار دارند که خود این افراد، عادت به مطالعه داشته و کتابخوان هستند، پس باید بتوانند با در اختیار قرار دادن منابع لازم، نیازهای این قشر را برآورده کنند.

  • ·        نقش دولت و نهادهای ذیربط:

 توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، یک عزم همگانی را می‌طلبد ولی سهم دولت نیز بسیار مهم است.

  • نقش گروه‌های مرجع:

چون نویسندگان، علماء، صاحب نظران و تمام کسانی که می‌توانند نقش هدایت جمعی را در جامعه در زمینه مطالعه بر عهده بگیرند.

  • نقش ناشران وکتاب فروشی‌ها:

 میزان توجه ناشران به تمایلات و نیازهای خوانندگان، استانداردهای چاپ و نشر و هم چنین گسترش قلمرو نمایش و توزیع کتاب توسط کتاب فروشی‌ها از جمله عوامل اثرگذاری در گرایش مردم به سمت مطالعه می‌باشد.

v    علل بی ­علاقگی افراد به کتاب و کتاب­خوانی

Û     بی سوادی و کم سوادی افراد

Û      نارسایی نظام آموزشی

Û      بی توجهی دولت و رسانه‌های گروهی به امر مطالعه

Û      ناکافی بودن کتابخانه‌های مجهز و کتابداران متخصص

Û      گرانی کتاب و مشکلات اقتصادی

Û      تعدد مشاغل و محدودیت ساعات فراغت افراد

Û      بی‌توجهی ناشران و مؤلفان به نیازهای مختلف مخاطبان در تهیه و تولید کتاب

 

v    علل پایین بودن آمار کتاب خوانی در جامعه ما از نگاه کارشناسان

1- محدود بودن کتابخانه‌های محلی و کامل نبودن موضوعات کتاب‌های مراکز تحصیلی و هم‌چنین گران بودن کتاب از دلایل نبود گرایش به مطالعه عنوان شده است.

2- نبود هماهنگی میان نهادهای مسئول فرهنگی مانند وزارتخانه ­های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و نهاد کتابخانه ­های عمومی برای رفع مشکل کتابخوانی.

3 کتابخانه‌های عمومی به دلیل کمبودهایی که دارند، در روند ترویج مطالعه، کارایی لازم را ندارند.

4- فضای حاکم بر ممیزی، ... با شکلی که امروز دارد، نه دوست و نه دشمن نمی‌تواند با آن کار کند. کتاب های بی‌رگ و بی‌بو خیلی ساده مجوز می‌گیرند و کتاب هایی که حرفی طرح می‌کنند، خیلی سخت‌تر از غربال ممیزی رد می‌شوند.

5- انحصار تبلیغات؛ تبلیغات گزینشی برخی کتب باعث شده است به بسیاری از آثار جذاب و مهم ادبیات ایران توجهی نشود و آثاری که شاید در حد متوسط هستند با تیراژ بالا منتشر شوند.

6- تأثیر فضای مجازی بر کتابخوانی: عصر دیجیتال، شبکه‌های تعاملی و شبکه‌های ارتباطی موبایلی هر چقدر بر سادگی و راحتی ارتباطات تأثیر گذاشته به همان اندازه نیز بر سطحی شدن مطالعات اثرگذار بوده است به‌گونه‌ای که امروز شبکه‌های اجتماعی را یکی از بزرگ‌ترین آفات بر مطالعه و سطح سواد اجتماعی می‌دانند .

v    کتاب و کتابخوانی با نگاهی به آمار

 براساس آمار‌های ارائه شده، سرانه‌ی مطالعه در کشور ما بین ۲ تا ۱۵ دقیقه در شبانه روز متغیر است.

 سرانه‌ی مطالعه‌ی انگلیسی‌ها ۵۵ دقیقه و ژاپنی‌ها ۹۰ دقیقه است. انگلیسی‌ها پس از ژاپنی‌ها بالاترین سرانه‌ی مطالعه در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. حتی برخی از مردم این کشور دوست دارند در روز دو روزنامه مختلف را بخوانند.

 انگلیس کتاب‌خوان‌ترین کشور اروپا لقب گرفته است. انگلیسی ها پس از ژاپن بالاترین سرانه مطالعه در جهان را به خود اختصاص داده اند حتی اگر کتاب نخوانند اما یک فرهنگ شده که کتاب های جدید چاپ شده را بخرند و در قفسه های کتابخانه خود بگذارند.

 کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس کم ترین میزان مطالعه را در میان مردم جهان به خود اختصاص داده اند.

 از هر۱۰ کانادایی درطول سال؛ ۹ نفر یک کتاب می‌خوانند و یک نفر دیگر هم درطول سال به طور متوسط ۱۷ جلد کتاب می‌خواند. مطالعه کتاب و نشریه برای ۸۵ درصد کانادایی‌ها امری حیاتی و واجب است.

 هندی ها توانسته اند بیش ترین زمان سرانه مطالعه در طول روز را با یک ساعت و پنجاه و دو دقیقه به نام خود ثبت کنند.

 هندی‌ها با 10 ساعت و 42 دقیقه مطالعه در هفته، رتبه نخست مطالعه در جهان را در اختیار دارند.

 آمار سرانه مطالعه در ایران که به صورت تقریبی ارائه شده نشان می دهد سرانه مطالعه روزانه(کتاب، روزنامه و...) از ۲ دقیقه تا ۷۶ دقیقه متغیر است اما عدد 12 دقیقه دارای بیش ترین فراوانی در میان آمارهای مطرح شده، می باشد.

 کشورهایی که بیش از هفت ساعت در هفته مطالعه می ­کنند شامل هند؛ تایلند؛ چین؛ فیلیپین.

 بر اساس آمار سال 91 بیش‌ترین میزان مطالعه در بین استان‌ها با 93 دقیقه و 54 ثانیه به استان تهران و پایین‌ترین آن برای استان چهارمحال و بختیاری با 48 دقیقه و 59 ثانیه اعلام شد.

v    نتیجه ­گیری

امروزه افراد به دلیل حضور در شبکه ­های اجتماعی و فضای مجازی بیش ازهر زمان دیگری خود را بی نیاز از مطالعه می­ بینند. حالا هر قدر هم در آمارها خودمان را خوب جلوه دهیم و آمارهای پر و پیمانی ارائه کنیم، صنعت نشر و تیراژ کتاب­ها خبر از سردرون می دهد. درونِ جامعه ­ای که قرار است توسعه پیدا کند و آگاهی مردم و افزایش سواد فرهنگی در این موضوع بسیار مؤثر است.

برای رفع موانع و ایجاد زمینه و بستر لازم جهت ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه، نهادهای مختلفی چون، خانواده، مدارس و نظام آموزشی، کتابداران و کتابخانه‌ها، دولت؛ رسانه‌های گروهی؛ ناشران و کتاب فروشی‌ها، باید با رفع مشکلات موجود، هم سو و هم هدف، به سمت و سوی مشخصی حرکت کنند.

یکی از بهترین راه های افزایش اطلاعات عمومی؛ مطالعه کتاب می باشدکه این امر زمینه ساز گام های بعدی برای رفع نیاز می باشد وبه گونه مطلوب آن ها رابه قله پیشرفت در همه زمینه های مادی و معنوی می رساند. اگر بتوانیم مردم را به هر ترتیب که می شود با کتاب وکتابخوانی تشویق وترغیب کنیم توانسته ایم گامی مثبت در جهت پیشرفت جامعه برداریم. نکته دیگر رسالت اطلاع‌رسانی در تبیین فرهنگ کتاب‌خوانی است، تمام مشکلات جوامع مختلف از ضعف فرهنگی ریشه می‌گیرد و برای التیام زخم فرهنگی بهترین مرهم؛ مطالعه است.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 30 مهر 1395برچسب:, :: 20:3 :: توسط : متفکر

طی قرارداد منعقده در تاریخ 22/09/1394 مابین انتشارات نظری به مدیر مسئولی جناب آقای جعفر حاجی کریم نظری و رضا تقی آبادی نویسنده و مؤلف آثاری چون:

  • قانون اساسی و منشور مدیریت حکومت علوی
  • نسیم بیداری
  • نفوذ
  • نقطه عطف
  • دوره چهار جلدی مجموعه استراتژی اندیشکده های پنتاگونی و سناریوهای براندازی

قرارداد چاپ و نشر هفت/7 عنوان کتاب به این انتشارات واگذار که مقرر گردید در نوبت چاپ و نشر قرار گیرد. این آثار عبارتند از:

  • در امتداد خورشید
  • انقلاب بدون مرز
  • خاورمیانه اسلام [استراتژی ایران در خاورمیانه]
  • طلایه داران بیداری اسلامی
  • دکترین انقلاب اسلامی
  • طلیعه بیداری [انقلاب اسلامی در ایران؛ سرآغاز بیداری اسلامی در جهان]
  • دوره سه جلدی اتحاد جماهیر اسلامی

لازم به توضیح است این آثار مربوط به سال های قبل بوده که در زمینه انقلاب اسلامی و هم چنین موضوع بیداری اسلامی می باشد.

شایان ذکر است تألیفات و آثار این نویسنده بالغ بر بیست/20 جلد می باشد و این آثار به جزء مقالات عمومی نامبرده در روزنامه های کثیرالانتشار کشور در دهه 80 و مقالات آکادمیک و علمی در دهه 90 خواهد بود که علاوه بر این آثار، ارائه چندین مقاله بین المللی با ایندکس ISI   در ژورنال های بین المللی و در کشورهای هند، تونس، اوکراین و... به چاپ رسیده است:

 

الف ـ  مقالاتچاپشدهدرروزنامههایکثیرالانتشار

(کیهان، رسالت، حمایت، ابتکار، اندیشه نو و نشریات مأوی، اشراق، سازش و...)

 

1ـروابطعمومی؛آنچههست،آنچهبایدباشد(به بهانه دومین همایش بین المللی روابط عمومی)

26آبان ماه 1384ـ روزنامه حمایت ـ شماره 711 ـ صفحه6 .

29آبان ماه 1384ـ روزنامه رسالت ـ شماره 5731 ـ صفحه 5 .

2ـاززندگیقبیلهایتادهکدهجهانی

19مهرماه 1384ـ روزنامه ابتکار ـ شماره 489 ـ صفحه9 .

3ـارتباطبارسانههایجمعیدردستگاهقضایی

11بهمن ماه 1384 ـ روزنامه حمایت ـ شماره 770 ـ صفحه6 .

4ـرسانههاوجهانیشدنفرهنگ

25مهرماه 1384 ـ روزنامه حمایت ـ شماره 686 ـ صفحه6 .

5ـضرورتعدالتواهمیتاطلاعرسانی

20فروردین ماه 1385ـ روزنامه رسالت ـ شماره 5833 ـ صفحه5 .

6ـتفاوتتبلیغات(پروپاگاندا) باتبلیغاتدرسیرهپیامبراعظم(ص)

25تیرماه 1385 ـ روزنامه رسالت ـ شماره 5913 ـ صفحه 5 .

7ـجایگاهروابطعمومیدرسیرهپیامبراعظم(ص)

7آذرماه 1385 ـ روزنامه کیهان ـ شماره 18676 ـ صفحه7 .

8ـروابطعمومیوارتباطبارسانههایجمعیدردستگاهقضایی(1و2)

19دی ماه 1384 ـ روزنامه ابتکار ـ شماره 561 ـ صفحه9 .

20دی ماه 1384 ـ روزنامه ابتکار ـ شماره 562 ـ صفحه9 .

9ـعدالتدراطلاعرسانی،محورفعالیتروابطعمومیدادگستریاستانتهران

------ ، روزنامه اندیشه نو، شماره --- ، صفحه6 .

10ـروابطعمومیآرمانیازحرفتاعمل

28آذرماه 1385 ـ نشریه مأوی ـ شماره594 ـ صفحه4 .

----- 1384 ـ نشریه سازش ـ شماره2 ـ صفحه26 .

11ـنقشروابطعمومیدرسیرهپیامبراعظم(ص)

12ـویژگیونقشتبلیغاتدرسیرهپیامبراعظم(ص)وروابطعمومیها

13ـنظریهوساطتدرروابطعمومیوسیرهپیامبراعظم(ص)

14ـارتباطاتدرسیرهپیامبراعظم(ص)وروابطعمومی

15ـجایگاهتبلیغاتدرروابطعمومی

16ـضرورتهایاطلاعرسانیقضائیدرکشور

17ـتشکیلدهکدهجهانی[نقش رسانه ها در جهانی شدن فرهنگ]

خردادماه 1385 ـ نشریه سازش ـ شماره1 ـ صفحه 26 الی28.

18ـطبیعترسانههاازدیدگاهمارشالمکلوهان

 

 

ب ـ ارائهمقالاتعلمیـدانشگاهیوشرکتدرهمایشهایملیوکنفرانسهایبینالمللی

1ـاولینکنفرانسبینالمللیمدیریتومهندسیصنایع

19 اسفند1393 ـ ایران، تهران

مقاله: نقشعواملانسانیکارآفریندراستراتژیتوانمندسازینیرویانسانیسازمانها

2ـکنفرانسبینالمللیمدیریتوعلومانسانی

9آذر1394 ـ امارات، دبی

مقاله: استراتژیهایمدیریتمنابعانسانیجهتتوانمندسازیخلاقیتونوآوریدرسازمان

و

دریافت گواهی نامه بین المللی از آکادمی Equal Assurance  اسپانیا

3ـهمایشملیآموزشوتوسعهمنابعانسانی

15آذر1394ـ ایران، اردبیل

مقاله: چشماندازمدیریتمنابعانسانیدراستراتژیهایمدیریتسازمانها

4ـاولینهمایشملیدستاوردهاینویندرحسابداریومدیریت

1بهمن 1394 ـ ایران، تهران

مقاله: بررسیاستراتژیهایتوانمندسازیدرتعالیورشدسازمان

و

دریافت گواهی نامه بین المللی از آکادمیDNW  اتریش

5ـاولینکنفرانسبینالمللیعلومانسانیبارویکردبومیـاسلامی(باتأکیدبرپژوهشهاینوین)

8 اسفند1394 ـ ایران، ساری

مقاله: بررسیوتطابقفلسفهاستراتژیهایمدیریتمنابعانسانیمبتنیبرسیستممدیریتعلویعلیهالسلام

6ـدومینکنفرانسبینالمللیمدیریتومهندسیصنایع

28 اسفند 1394 ـ ترکیه، استانبول

مقاله: فرضیاتحاکمبرشخصیتسازیبرنددربازاریابی

و

دریافت گواهی نامه بین المللی از آکادمی Australian Universal Academy  استرالیا

7ـاولینکنفرانسبینالمللیپارادایمهاینوینمدیریت(هوشمندیتجاریوسازمانی)

30 اردیبهشت 1395 ـ ایران، تهران، دانشگاه شهید بهشتی

مقاله: استراتژیبهکارگیریمدیریتدانشدرسازمانهاییادگیرنده

8ـاولینکنفرانسبینالمللیمدیریتنویندرافق 1404

5 خرداد 1395 ـ ایران، تهران، دانشگاه تربیت مدرس

مقاله: استراتژیحاکمبرسیستممدیریتدانشسازمانهادرهزارهسوم

و

دریافت گواهی نامه بین المللی از آکادمی ICB – Quality  ایتالیا

9ـکنفرانسبینالمللیمهندسیصنایعومدیریت

6 خرداد 1395 ـ ایران، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

مقاله: ارزیابیعملکردمدیریتدانشدرخلقاستراتژیهاوفعالیتهایسازمانی

10ـکنفرانسبینالمللیمهندسیصنایعومدیریت

6 خرداد 1395 ـ ایران، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

مقاله: فرضیاتحاکمبراستراتژیبرندکارفرمادرسازمانها

11ـکنفرانسبینالمللینخبگانمدیریت

12 خرداد 1395 ـ ایران، تهران، دانشگاه شهید بهشتی

مقاله: بررسیاستراتژیهاییادگیریسازمانیدرسازمانهاییادگیرنده

و

دریافت گواهی نامه بین المللی از آکادمی Australian Universal Academy  استرالیا

12ـچهارمینکنفرانسبینالمللیاقتصاد،حسابداریومدیریت

14 خرداد 1395 ـ مالزی، کوالالامپور، دانشگاه IUMW  مالزی

مقاله: بررسیاستراتژیهایمدیریتدرارتقاءوبهبودنیرویانسانیوتوسعهنوآوریهایسازمانی

13ـچهارمینکنفرانسبینالمللیاقتصاد،حسابداریومدیریت

14 خرداد 1395 ـ مالزی، کوالالامپور، دانشگاه IUMW  مالزی

مقاله: نگرشیبرسبکهایمدیریتیحاکمدرتحولسازمانی

14ـکنفرانسجهانیمدیریت،اقتصاد،حسابداریوعلومانسانیدرآغازهزارهسوم

30 اردیبهشت 1395 ـ ایران، شیراز، دانشگاه شیراز

مقاله: استراتژیهایحاکمبرسبکهایمدیریتیدرتغییروتحولسازمانی

و

دریافت گواهی نامه بین المللی از آکادمی IQS (Investigate Qualification Strencth) انگلستان

 

 

ج ـ ارائهمقالاتعلمیـدانشگاهیدرنشریاتخارجیوژورنالهایبینالمللی

Article:

Human Resource Management Strategies Based On Creativity & Innovation in Organizations

International Journal:

DAV International Journal of Science

Print Year:

August 2015- Volume-4, Issue-4

Country printer:

India

***   ***   ***

Article:

Assumptions Of The Character Of The Brand In Marketing

International Journal:

INTERNATIONAL JOURNAL OF HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES

Print Year:

 January 2016 Special Issue

Country printer:

Cyprus

.

.

.

 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 30 مهر 1395برچسب:, :: 17:29 :: توسط : متفکر

کارگزارانحکومت

(بخشی از کتاب: قانون اساسی و منشور مدیریت حکومت علوی)

 كارگزار، يا عمال، اصطلاحي رايج در فرهنگ حكومتي و عامل، مفرد اصطلاح عمال است.

 درمعنايلغويعاملگفتهاند:

كسي كه امور شخص را در مال، ملك و كار او بر عهده گيرد و متولي آن باشد و از همين رو به مسؤول دريافت زكات، عامل گويند(لسان‌العرب، جلد 9، 400).

بنابراين، كارگزار يعني مباشر و مسؤولي كه از طرف شخصي براي اموال و ديگر امور وي برگزيده شود. كارگزار افراد را به كار مي‌گمارد، كشاورزان را بازخواست مي‌كند و امور مالي را بر عهده مي‌گيرد. كارگزار نماينده حاكم اسلامي است كه مسؤوليت‌هايي را از طرف وي در امور اجتماعي، سياسي و نظامي عهده‌دار مي‌شود؛ از اين رو بايد امين حاكم اسلامي و مورد اطمينان باشد.

واژه كارگزار را مي‌توان مترادف كارمند دولت دانست كه از سوي مسؤولان حكومت يا نمايندگان آنان برگزيده مي‌شود و استانداران، فرمانداران، گردآوران زكات و ماليات و نيز ديگر افرادي را كه حاكم تعيين مي‌كند، در برمي‌گيرد(ذاکری، علی اکبر، اخلاق كارگزاران، 14).

2- كارگزارانحكومت

گزينش كارگزار از سوي حاكم اسلامي با شرايط و ويژگي‌هايي همراه است كه بايد با كار او تناسب داشته باشد. زماني كه حضرت يوسف(عليه‌السلام) پيشنهاد مي‌كند تا در سال‌هاي قحطي، امور دارايي كشور مصر را بر عهده گيرد، دو صفت برجسته يعني توانايي نگهداري اموال و آگاهي به كارها را براي خود بيان مي‌كند:

قالَ اجعَلني عَلي خَزائِنِ الاَرضِ اِنّي حَفيظٌ عَليمٌ.(قرآن كريم، سوره يوسف، آيه 55)

او(يوسف) گفت:

مرا بر دارايي‌هاي كشور مسلط ساز زيرا من، هم آن‌ها را حفظ مي‌كنم و هم به كارگيري آن‌ها آگاهي لازم را دارم.

و آنگاه كه دختر شعيب، حضرت موسي(عليه‌السلام) را براي كار نزد پدر مي‌برد، بر توانايي و امانت داري وي تكيه مي‌كند:

يا أَبَتِ إستَأجِرهُ اِنَّ خَيرَمَنِ استَأجَرتَ القويٌّ الاَمينُ.(قرآن كريم، سوره قصص، آيه 26)

اي پدر، او را اجير خود كن، زيرا بهترين كسي كه مي‌تواني اجير كني كسي است كه توانا و امانت‌دار باشد، و او چنين است.

در آيات فوق، شرايط كارگزاران، متناسب با وظيفه‌اي كه بر دوش دارند، بيان شده است. شرايط كلي براي گزينش كارگزار به دو دسته قابل تقسيم است:

1-‌ شرايطبايسته

2-‌ شرايطشايسته

شرايط بايسته و لازم، ويژگي‌هايي است كه بدون آن نمي‌توان شخصي را براي سمتي برگزيد.

شجاعت براي ارتش، عدالت براي حاكم، عدل و عدم عصبانيت براي قاضي، از شرايط بايسته است؛ از اين رو نقل شده است كه امام علي(عليه‌السلام) در همان روزي كه ابوالأسود دُئلي را براي قضاوت برگزيده بودند، او را عزل كردند. ابوالأسود پرسيد: چرا مرا عزل كردي؟ به خدا سوگند خيانت نكرده‌ام و به من خيانت نشده است [فريب نخورده‌ام].

حضرت فرمودند: به من خبر رسيده كه هنگام محاكمه، سخن گفتن تو از دو طرف دعوا بلندتر است(قریشی، محمد بن اخوه، معالم القريه في احكام الحسبه، 300).

شرايط شايسته، شرايط كمال براي انتخاب اصلح و برتر است كه براي اعمال مديريت موفق از آن بهره برده مي‌شود.

حضرت علي(عليه‌السلام) در عهد نامه مالك اشتر، مردم را به هفت گروه تقسيم كرده كه چهار گروه آغازين را كارگزاران حكومتي تشكيل مي‌دهند:

1-‌ نظاميان

2-‌ دبيران

3-‌ قاضيان

4-‌ كارگزارانشهرها

آن‌گاه شرايط شايسته و بايسته گزينش اين چهار گروه را بيان و شيوه برخورد با سه طبقه ديگر را كه مردم خراج‌پرداز، بازرگانان و ضعيفانند اراده كرده است(ذاکری، علی اکبر، اخلاق كارگزاران، 15 و 16).

3-‌ اخلاقكارگزاران

حضرت علي(عليه‌السلام) رفتار كارگزاران در سطوح مختلف را زمينه اصلي حاكميت اخلاق سياسي و تأمين شدن غايت حكومت اخلاقي مي‌داند. از اين رو، كارگزارانش را به رعايت حدود الهي و تقوا فرا مي‌خواند. امام علي(عليه‌السلام) تقوا را به عنوان دژ مصونيت اولياي خداوند اين‌گونه توصيف مي‌كند:

«تقواي الهي، اولياي خدا را در حمايت خود قرار داده، آنان را از تجاوز به حريم منهيات الهي باز داشته و ترس از خدا را ملازم دل‌هاي آنان قرار داده است تا آن‌جا كه شب‌هايشان را بي‌خواب و روزهايشان را بي‌تاب گردانيده است»( نهج‌البلاغه، خطبه 157).

از منظر امام علي(عليه‌السلام)، تقوا دژي مستحكم و نفوذ‌‌ناپذير و بهترين توشه‌ آخرت است:

«همانا تقوا كليد درستي و توشه‌ قيامت و آزادي از هر بندگي و نجات از هر تباهي است»(نهج‌البلاغه، خطبه 16).

با توجه به اين امر در مرحله اول بيش از همه خود را به تقوا فرا مي‌خواند و در عين حال خود را كاملاً مقيد به آن معرفي مي‌كند.

«همانا درستي كردار خويش را ضمانت مي‌كنم و عهد خود را در گرو گفتار خويش قرار مي‌دهيم. اگر عبرت‌هاي گذشته براي يك شخص آيينه قرار گيرد، تقوا جلوي او را از فرو رفتن در كارهاي شبهه‌ناك مي‌گيرد. به خدا سوگند، كلمه‌اي از حق را نپوشاندم و دروغي بر زبان نياوردم»(همان منبع).

در مرحله دوم، امام(عليه‌السلام) زمامداران خويش را بيش از ديگران به تقوا سفارش مي‌كند و آنان را به رعايت پرهيزگاري سزاوارتر مي‌داند.

بهطورمثالدرنامهحضرتبهعثمانبنحنيفآمدهاست:

«آگاه باش كه هر پيروي را پيشوايي است كه از او پيروي مي‌كند و از نور دانش او روشني مي‌گيرد. بدان كه پيشواي شما بسنده كرده است از دنياي خود به دو جامه فرسوده و دو قرص نان را خوراك خويش قرار داده. بدانيد كه شما چنين نتوانيد كرد؛ ليكن مرا ياري كنيد به پارسايي و پاكدامني و درستكاري. به خدا، از دنياي شما زري نيندوختم و از غنيمت‌هاي آن ذخيرت ننمودم و بر جامه كهنه‌ام نيفزودم»(نهج‌البلاغه، نامه 45).

حضرت از همه واليان خويش مي‌خواست از خدا و عذاب آخرت بترسند و در برابر زخارف دنيوي فريفته نشوند.

در نامه ارزشمند ايشان به مالك اشتر چنين مي‌خوانيم:

«او را فرمان مي‌دهد به ترس از خدا و مقدم داشتن طاعت خدا بر ديگر كارها، و پيروي از آن‌چه در كتاب خود فرموده از واجب و سنت‌ها كه كسي جز با پيروي كردن آن، راه نيك‌بختي را نپيمود و جز با نشناختن و ضايع ساختن آن بدبخت نبود؛ و اين‌كه خداي سبحان را ياري كند به دل و دست و زبان، كه او ياري هر كه او را يار باشد پذيرفته است و ارجمندي آن‌كس كه او را ارجمند سازد به عهده گرفته»(‌نهج‌البلاغه، نامه 53).

با توجه به اين تأكيدات امام(عليه‌السلام)، معلوم مي‌شود حضرت براي زمامداران، اخلاق ويژه‌اي را قائل نيست مگر اين‌كه واليانش با تقوا و پرهيزگاري مأنوس باشند. در واقع، منشأ اين بينش علي(عليه‌السلام) عبوديت محض خداوند است؛ عبوديتي كه در هيچ مقامي فراموش نمي‌شود و در مقام خلافت و زعامت بيش‌تر مورد تأكيد قرار مي‌گيرد، زيرا كه در اين مقام، زمينه ستمگري و فساد بيش‌تر است. افزون بر اين، حضرت علي(عليه‌السلام) خلفاء را الگوي مردم مي‌دانند و تقواي زمامدار را عامل پاكي و درستكاري مردم و ستم حاكم را زمينه‌ساز ستم و فساد همگاني مي‌شمارد(رنجبر، مقصود، اخلاق سياسي، 40 و41).

علي‌ايحال با توجه به تعريف ارائه شده از كارگزاران و معناي لغوي و مصطلح آن، اشاره‌اي موجز و اندك به معنا و تعريف كارگزاران حكومتي، به ارائه منشور مديريتي كارگزاران حكومتي كه در لسان اميرمؤمنان(عليه‌السلام) و در پيام حكومتي خويش به فرماندار مصر، مالك اشتر صادر فرمودند و از آن به عنوان «منشور مديريت و قانون اساسي حكومت علوي» نيز مي‌توان نام برد اشاراتي مي‌نماييم و با توضيحي مبسوط‌تر به تشريح اين منشور علوي كه در آن سيماي كارگزاران حكومتي به‌خوبي و زيبايي ترسيم گرديده، نگاهي از روي تدبر و درس‌آموزي خواهيم انداخت و به درستي هر چه تمام‌تر در همه ابعاد و زواياي زندگاني خويش به‌كار خواهيم گرفت، انشاءالله.

 

بخشی از کتاب: قانوناساسیومنشورمدیریتحکومتعلوی

نویسنده : رضاتقیآبادی

ناشر : انتشاراتنظری

http://www.nashrenazari.com/index.php?route=article/article&article_id=385

 

استفاده با ذکر منبع بلااشکال است. 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 26 مهر 1395برچسب:, :: 11:58 :: توسط : متفکر

فرهنگسرای تهران برگزار می‌کند

رونمایی از کتاب قانون اساسی و منشور مدیریت حکومت علوی

فرهنگسرای تهران با مشارکت انتشارات نظری، آیین رونمایی از کتاب قانون اساسی و منشور مدیریت حکومت علوی تالیف رضا تقی‌آبادی را روز یکشنبه 25 مهر ماه ساعت 15 برگزار می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگی آنا، فرهنگسرای تهران ویژه برنامه طعم مطالعه را با آئین رونمایی ازکتاب قانون اساسی و منشور مدیریت حکومت علوی تالیف رضا تقی‌آبادی و با مقدمه‌ای از حضرت آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی عضو محترم  هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان مرکزی و امام جمعه اراک برگزار می‌کند.

در معرفی این کتاب می‌خوانیم:

«بهترین شناسنامه و گویاترین سند شناسایی هر حکومت و کشور قانون اساسی آن است که متضمن آرمان‌ها، ایده‌ال‌ها و اهداف معیارهای ارزشی حاکم بر آن جامعه می‌باشد و...»

در این برنامه نویسنده کتاب آقای رضا تقی‌آبادی‌، جناب آقای جعفر حاجی کریم نظری مدیر مسؤل محترم انتشارات نظری و عضو هیأت مدیره مجمع ناشرین دفاع مقدس، سرکار خانم دکتر خرمرودی روانشناس و از مدیران صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام دکتر مجتبی راشدی نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه، استاد سیروس اسعدی، تاریخ نگار؛ استاد قاسم نخجوانی شاعر معاصر و حجت الاسلام و المسلمین حاج محسن منصوری استاد حوزه و دانشگاه و معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان  به عنوان سخنران برنامه حضور خواهند داشت.

علاقمندان جهت شرکت در این برنامه می‌توانند در روز یادشده به میدان المپیک، خیابان ساحل، بوستان باغ نو، سالن طهرون در فرهنگسرای تهران مراجعه کنند.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 25 مهر 1395برچسب:, :: 17:30 :: توسط : متفکر

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آرمان اندیشه و آدرس armaneandisheh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: